keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

couscous ja lepopäivä

Tänään on lepopäivä. Oon silti kävellyt ahkerasti, mutta muuten oon ottanu iisii. Huomenna meenkin taas aamutunneille kokeilemaan Ryhti-nimistä tuntia sekä venyttelyyn. Toi Ryhti keskittyy tuntikuvauksen mukaan niskan, hartioiden ja selän liikkuvuuteen ja rentouttamiseen. Mulla on ollu selkäjumien kanssa tosi paljon ongelmia, niin paljon että joulun alla käytiin ensiavussakin, kun jumit meni niin pahaks ettei henki kulkenut. Tosin sillon en vielä tajunnut että se oli lihasjumia. Joten odotuksen on siis korkealla ton(kin) tunnin suhteen, tosin ei sen tehossa ja raskaudessa vaan siinä että saisin apuja ton selän kanssa. Sit kun vielä kehittelisivät samantyyppisen tunnin noille reisien lihaksille polvivaivoista kärsiviä ajatellen...


Tein myös ihan todella herkkua ruokaa tänään! Oon joskus lapsena syöny couscousta ja se oli mun mielestä niiiiiiin pahaa etten oo uskaltanu sen jälkeen maistaa. Ennen tätä päivää! Tänään kokkasin couscousta, johon tuli

300g marinoituja kanan paistisuikaleita
1 punainen paprika
1 rasia kirsikkatomaatteja
n. 75 g tuoretta pinaattia
2 dl couscousta (kuivana mitattu)
mausteina paprikajauhetta, currya, chilia, sambal oelek-tahnaa ja mustapippuria

Itse tykkään maustaa reippaasti, jos joku tätä reseptiä kokeilee niin kannattaa kokeilla sellaisia mausteita mistä itse tykkää. Mulle tulee ainakin äkkiseltään mieleen että tohon olis sopinut myös rakuuna ja valkosipuli (jauheena tai tuoreena). Sambal oelekia heitin sekaan vaan siks koska sitä sattuu jääkaapista löytymään.

Couscousin valmistin paketin ohjeen mukaan. Paistoin kanoja vähän aikaa, ja vähän ennen kuin ne oli ihan kypsiä, heitin sekaan paprikat ja tomaatit, ja paistoin koko seosta sen aikaa että kanasta tuli kypsää. Sitten heitin sekaan pinaatin ja mausteet, ja viimeiseksi sekoitin ton kanahässäkän couscousin kanssa. Lopputulos on ehkä vähän risottomainen. Tästä riitti kahdelle ja jäi kyllä vielä ylikin, olisko tossa siis ollut noin 3 annosta.


Tänään oon myös kierrellyt kauppoja ja ostelin vähän tarvikkeita pikkuneidin puolivuotissynttäreille. Täytyyhän lastenjuhlissa olla ilmapalloja, koristeita, värikkäitä pillejä ym! Kakkuunkin ostin kynttilöitä, eli mun on pakko leipoa se kakku.


Ostin myös kaakonmakuista soijajuomaa ja maitorahkaa, ja suunnitelmissa on kokata huomenna aamiaiseksi proteiinilättyjä. Semmosia en ookaan koskaan ennen syönyt enkä tehnyt, joten vähän jänskättää. Niiden reseptiä ja kuvia huomisen jälkeen kun oon saanut ne tehtyä ja maistettua.


Nyt me lähdetään vielä iltapalalle anoppilaan, ukkeli tossa jo odottaakin! Ta-taa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti